Jom Ikut

Thursday, 26 April 2012

Asam Pedas Keladi

Asam Pedas Keladi ni akak masak malam kemarin untuk hidangan keluarga....lama tak makan keladi...bila dah terjumpa tu terus jer beli....Kadangkala kat market/pasar-pasar pun banyak kita jumpa yang telah siap di proses maka kita tak payah lagi bersusah payah untuk siang dan buang kulit keladi tu bagai....semuanya sudah siap diproses...cuma tinggal kita masak jer...senang kan????? Keladi ni akak suka buat masak asam pedas dan masak lemak cili api...makan dengan nasi ulam/nasi kerabu....sedappppp tuuu...

ASAM PEDAS KELADI

Bahan-bahan :

600g keladi (disiang, buang kulit dan dicelur sebentar )
5-7 tangkai cili kering (bergantung selera masing2) - akak guna 4 tangkai cili hidup 
1 inci belacan
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas - di hiris bulat / di titik
2 batang serai - di titik
1 kuntum bunga kantan
2 keping asam gelugur
Sedikit garam dan sebuk perasa (jika suka)
Daun kesom secukupnya.
600ml air (kalau nakkan kuah banyak boleh tambah)

Cara membuatnya :

Kisar/blender cili kering, belacan, bawang merah/putih dan kunyit hidup.
Masukkan bahan yang di kisar , serai, bunga kantan dan lengkuas ke dalam periuk bersama air.
Masak sehingga mendidih baru di masukkan keladi, asam keping/gelugur,daun kesum , garam dan serbuk perasa.
Kacau sebati dan biarkan sehingga mendidih. Rasakan masin, masam dan manis secukup rasa anda.
Siap untuk di hidangkan.



2 comments:

  1. sddapnya..kena dgn ikan goreng pun terangkat nih

    ReplyDelete
  2. Pen Biru...memang sedap asam pedas keladi kalu makan ngan ikan goreng, ikan masin ka, tambah2 ikan pekasam dan nasi ulam...fuhhhhh sedapppppp....

    ReplyDelete