Jom Ikut

Sunday, 23 February 2014

Kek Coklat Puding Karamel



KEK COKLAT PUDING KARAMEL

Ni resepinya ye :

BAHAN KARAMEL:

STEP 1:
2 sudu besar gula pasir di tabur dlm loyang

STEP 2:
letak loyang atas dapur gas utk mencairkan gula menjadi karamel dgn menggunakan api perlahan..

Make sure karamel td memenuhi ruang loyang tu tau.. pandai2 korang le senget2kan loyang tu time masak kasi karamel tu tak selonggok kat tgh2 aje.. dah siap ketepikan..

STEP 3:
1/2 tin susu cair
70gm gula kastor
1/2 sudu kecil esen vanila
3 biji kuning telur
****kalau nk karamelnye tebal,tambahkan susu cair dan kuning telur

(akak guna resepi karamel dari ANNA QAWINA yg tebal sikit seperti kat bwh ni)

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis ~ akak guna 3/4 cwn aje.. takmo manis sgt..1 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)

STEP 4:
kacau perlahan bhn2 kat atas guna whisker atau garpu dan tapiskan ke dlm loyang gula hangus td

STEP 5:
bakar karamel secara steam bake pd suhu 180'c selama 15min 

****sementara tu,siapkan BHN KEK CHOCOLATE MOIST

BHN A :
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak

CARA:
satukan semua bahan dlm periuk,kemudian gaul rata dan masak atas dapur gas dgn api perlahan sambil dkacau hgga sebati,dah sebati,padamkan api dan rehatkan sekejap

BHN B:
3/4cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
*semua bhn di atas di ayak

BHN C:
4 biji telur - pukul dgn whisk atau blend (aku blend sekejap)

CARA :
~ satukan BHN B dan BHN C ke dlm BHN A secara berselang seli dan gaul sebati dgn whisk atau senduk

~ tuangkan adunan ke dlm loyang karamel tadi

~ bakar secara steam bake pd suhu 180'c selama sejam atau hgga masak...bergantung kpd oven masing2... 

~ dah masak,biar kek sejuk atau hgga kek meregang baru di terbalikkan kek.. simpan kek dlm peti ais bg menambahkan kelazatan ketika makan.. ewahhh.. hehehe













No comments:

Post a Comment