Jom Ikut

Wednesday, 30 September 2015

Kuih Cara Manis

 Assalamualaikum dan salam sejahtera....lama tak bersiaran disini sebab sebelum ni blog akak bermasalah...tak tahu pasai pa....lepas godek2 dan usik2...alhamdulillah berjaya juga buka blog kesayangan akak ni....

Kali ni akak saja nak share resepi kuih cara manis yang akak buat bulan lepas....tapi x sempat nak amik pic...jadi akak guna jer pic lama...boleh gitu..hihihi. Resepi kawan-kawan boleh semak di SINI atau pun amik kat bawah ye....



KUIH CARA MANIS 

Bahan-bahan: 

2 cawan tepung gandum 
3 cawan santan 
2 biji telur 
sedikit air daun pandan/pewarna hijau
secubit garam & gula secukupnya

Cara membuat: 

~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur. 
~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis. 
~ Kemudian campurkan dengan tepung gandum, telur & garam. Tapis utk memastikan adunan tidak berketul. 
~ Bila adunan siap masukkan kedalam acuan yang telah dipanaskan, perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti. 
~ Bila separuh masak , isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya. 
~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2.
 
 







1 comment: